Sunday 23 July 2017

Hukum Forex Zaharuddin


Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Devisenhandel Zaharuddin Abd Rahman Setelah berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing (Devisenhändler) sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya menyediakan kajian ringkas yang dipaparkan von web ini, boleh dirujuk artikel tersebut Di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individuell. Bukan sekadar es, malah kumpulan pengkaji juga telah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu plattform forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang hukum. Selen itu, mereka juga telah bertemu dengan penyedia plattform FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, Saya Kira, Perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pyjami pyjami pihak Bank Negara Malaysia selaku Regulierungsbehörde. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai von Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dijalankan oleh einzeln melalui plattform internet agak berbeza daripada konsep vorort forex yang dijalankan di peringkat interbank. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan vor Ort forex dari segi harga lani (Wert vor Ort), tetapi dari segi penyelesa ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malach penyelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. .................................................................................... Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada Vermittler pada waktu hadapan. Apa Yang Membezakan Spot Forex Oleh Individu Dengan Vorwärts forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar yang dipersetujui pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam vorort forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga pasaran matawang yang didagangkan. 2. Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-Mana Individuelles Dahlem Sama Sekali Berurus Niaga Matawang asing, kecuali setelah mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia. 3. Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard Hebelwirkung, Riba al-Nasiah Rollover Zinsen, qabd, menjual matawang yang tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh einzeln adalah tidak mengikut landasan syarak Yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (bucht alSarf). Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universita Utara Malaysia yang dianggotai von Prof. Dr. Matha Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas mereka menyimpulkan seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya Perkara-Perkara Yang Menyalahi Syarak iaitu. ich. Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Scharf sein men gandungi unsur riba. Ii. Sekiranya pembelian kredit esu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh makler, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat Dari Pinjaman, Dan Larangan Mengumpulkan Pinjaman Dan Jual-Beli. Iii. Menajual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang von Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud von dalam transaksi ini. Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. Iv. Urusniaga Vermittler secara online ini mengandungi unsur bucht al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. Vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedu-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah sagena simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada sema pedagang matawang yang tidak berghusi hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin 1 Jun 2011 saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individuell. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedu-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah sagena simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada sema pedagang matawang yang tidak berghusi hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Diese Seite zu Ihren Favoriten hinzufügen Social Bookmarking Webseiten More. Hukum Labur amp Berniaga Forex (Devisenhandel) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana Pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini undeinem Perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang Ringgit undeinem ke dalam satu Syarikat Yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan Yang dikeluarkan Dari Hadithen Nabi Yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia erbärmlich dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang Banyak Hadis Antara Yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas als perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2762) Hadis-Hadis di atas menyebut perihal displin Der Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk Informasi, Ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Tauschmittel. Justeru setiap displin als syarat transaksi Yang melibatkan emas als Perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Ia........................................ Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) DEL DALAM INSTITUTSI KEWANAN KÖNNENKONVE YANG MÄRTLICHKEIT MELEUCHTMARALII CARA FOREX. Ia adalah keputusan Tafel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Audit Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Fadad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi und ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai von negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan als kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika-Plattform tersebut punyai wibawa als verkleinern serta info yang sangat mencukupi, pekara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktivität ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jama yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing als simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. ................................................... Setakat apa yang diterangkan alle individuellen yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Suche nach Preis von USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plattform syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jama ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Scharia, namun jika kelewatan berlaku, isu Scharia di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ina menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit ata nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modales dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar unda adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal unda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang und ein akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel sagen Sie haben 1.000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann steuern, 500 Aktien statt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang Saga gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Hebel ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erbärmlich oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu Yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, 3504, 3283) Malah Saya juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan oleh Syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu Mereka Akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah ale Islam dari berlaku di sini, penggunaan Hebelwirkung 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margin anruf, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika Semunya Dilaksanakan Dengan Jelas Dan Perancangan Yang Betul. Setakat ini Saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini adalah HARAM kerana Sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu Yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah Tauschmittel sahaja dan ia bukanlah komoditi Yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, madjadikan cara ini bagi Mitglied anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika undeinem tidak ingin menerima padnagan Saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat Ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Devisenhandel von Mufti Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, dass Sie die Lieferung der gekauften Währung nicht nehmen können, macht es unzulässig. Darüber hinaus gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, dass die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um sie zu einer handelbaren Ware nur zu verdienen einen Gewinn ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Devisenhandel Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Sema pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan Teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentang tatacara di atas juga Saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren Favoriten hinzu Social Bookmarking Webseiten More. Hukum Labur amp Berniaga Forex (Devisenhandel) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana Pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini undeinem Perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang Ringgit undeinem ke dalam satu Syarikat Yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan Yang dikeluarkan Dari Hadithen Nabi Yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia erbärmlich dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang Banyak Hadis Antara Yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas als perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2762) Hadis-Hadis di atas menyebut perihal displin Der Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk Informasi, Ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Tauschmittel. Justeru setiap displin als syarat transaksi Yang melibatkan emas als Perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Ia........................................ Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) DEL DALAM INSTITUTSI KEWANAN KÖNNENKONVE YANG MÄRTLICHKEIT MELEUCHTMARALII CARA FOREX. Ia adalah keputusan Tafel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Audit Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Fadad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi und ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai von negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan als kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika-Plattform tersebut punyai wibawa als verkleinern serta info yang sangat mencukupi, pekara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktivität ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jama yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing als simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. ................................................... Setakat apa yang diterangkan alle individuellen yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Suche nach Preis von USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plattform syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jama ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Scharia, namun jika kelewatan berlaku, isu Scharia di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ina menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit ata nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modales dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar unda adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal unda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang und ein akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel sagen Sie haben 1.000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann steuern, 500 Aktien statt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang Saga gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Hebel ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erbärmlich oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu Yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, 3504, 3283) Malah Saya juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan oleh Syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu Mereka Akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah ale Islam dari berlaku di sini, penggunaan Hebelwirkung 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margin anruf, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika Semunya Dilaksanakan Dengan Jelas Dan Perancangan Yang Betul. Setakat ini Saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini adalah HARAM kerana Sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu Yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah Tauschmittel sahaja dan ia bukanlah komoditi Yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, madjadikan cara ini bagi Mitglied anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika undeinem tidak ingin menerima padnagan Saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat Ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Devisenhandel von Mufti Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, dass Sie die Lieferung der gekauften Währung nicht nehmen können, macht es unzulässig. Darüber hinaus gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, dass die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um sie zu einer handelbaren Ware nur zu verdienen einen Gewinn ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Devisenhandel Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Sema pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan Teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentang tatacara di atas juga Saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren Favoriten hinzu Social Bookmarking Webseiten More. Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Devisenhandel Zaharuddin Abd Rahman Setelah berhempas Pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing (Forex Trader) sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya menyediakan Kajian ringkas yang dipaparkan von web ini, boleh dirujuk artikel tersebut di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individuell. Bukan sekadar es, malah kumpulan pengkaji juga telah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu plattform forex bagi mendapatkan kejelasan maksimum sebelum menyimpulkan sebarang hukum. Selen itu, mereka juga telah bertemu dengan penyedia plattform FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, Saya Kira, Perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pyjami pyjami pihak Bank Negara Malaysia selaku Regulierungsbehörde. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai von Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dijalankan oleh einzeln melalui plattform internet agak berbeza daripada konsep vorort forex yang dijalankan di peringkat interbank. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan vor Ort forex dari segi harga lani (Wert vor Ort), tetapi dari segi penyelesa ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malach penyelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. .................................................................................... Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada Vermittler pada waktu hadapan. Apa Yang Membezakan Spot Forex Oleh Individu Dengan Vorwärts forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar yang dipersetujui pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam vorort forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga pasaran matawang yang didagangkan. 2. Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-Mana Individuelles Dahlem Sama Sekali Berurus Niaga Matawang asing, kecuali setelah mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia. 3. Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard Hebelwirkung, Riba al-Nasiah Rollover Zinsen, qabd, menjual matawang yang tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh einzeln adalah tidak mengikut landasan syarak Yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (bucht alSarf). Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universita Utara Malaysia yang dianggotai von Prof. Dr. Matha Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas mereka menyimpulkan seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya Perkara-Perkara Yang Menyalahi Syarak iaitu. ich. Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Scharf sein men gandungi unsur riba. Ii. Sekiranya pembelian kredit esu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh makler, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat Dari Pinjaman, Dan Larangan Mengumpulkan Pinjaman Dan Jual-Beli. Iii. Menajual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang von Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud von dalam transaksi ini. Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. Iv. Urusniaga Vermittler secara online ini mengandungi unsur bucht al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. Vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedu-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah sagena simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada sema pedagang matawang yang tidak berghusi hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin 1 Jun 2011 saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Scharia, ulama, ahli ekonomi, banker dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula bukanlah disediakan oleh einzeln tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individuell. Saya hanya berfungsi sebaii pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedu-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah sagena simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada sema pedagang matawang yang tidak berghusi hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh herunterladen kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Diese Seite zu Ihren Favoriten hinzufügen Social Bookmarking Webseiten Mehr. Diese Seite zu Mister Wong hinzufügen Diese Seite zu den Favoriten hinzufügen.

No comments:

Post a Comment